![]() |
Buku tulisan Herry Nurdi |
KEBERSAMAAN UMAT DALAM PERJUANGAN PATANI
1 Wilayah Patani
pernah berdaulat selama 445 tahun dari tahun 1457 – 1902. Pada tahun
1902, Patani Darulsalam diisytiharkan sebahagian dari Siam tanpa rela hasil daripada
perjanjian Angko – Bangkok. Terdapat
beberapa perjuangan yang telah mati syahid iaitu :
- Asy - Syahid Tuan Guru Hj.Sulung
- Major Tengku Mahmood Mahyiddeen.
- Asy – Syahid Hussien Cik Mansum
- Tengku Abdul Jalal Ibn Tengku Abdul Mutalib.
- Tuan Guru Syeikh Ahmad Daud Fatoni.
4Rejim Phibun
Songgram pada tahun 1938 telah memasukkan budaya Buddha – Siam ke dalam budaya
orang-orang Melayu atau umat Islam Patani. Umat Islam
Patani pernah menghantar surat aduan kepada Raja British pada 16 Jun 1948
diwakili oleh orang Melayu mengenai penghinaan kerajaan Siam kepada orang-orang
Melayu (umat Islam).Terdapat 9
penindasan yang telah ditimpa oleh umat Islam gara-gara imperialism Siam iaitu
: -
- Nama – nama Melayu dihapuskan dan digantikan dengan nama “Muslim Thai”.
- Tulisan Melayu dihapuskan dan dipaksa untuk belajar bahasa Siam.
- Islam tidak diberi kebebasan kepada orang Melayu untuk mengamalkannya.
- Harta benda telah dirampas sesuka hati.
- Tentera dan polis telah membunuh rakyat Melayu yang tidak bersalah tanpa dibawa bicara
- Pemerintah dan hukuman dijatuhkan sesuka hati dengan mengikut nafsu. Rakyat Melayu yang membuat aduan akan dibunuh dan tidak diendahkan.
- Pada tahun 1948 – ramai rakyat Melayu telah menyerang polis dan tenterayang
- Bersenjata. Maka orang orang Melayu banyak yang terbunuh di dalam rusuhan tersebut.
- Anak-anak dan isteri orang Melayu dirampas dan dibuat perkara yang tidak baik kepada mereka. Maka satu gerakan pembebasan telah tercetus pada tahun 1940-an untuk membebaskan tanah Patani.
8 Pada waktu
pemerintahan Tahksin – Abhiat, mereka adalah pemerintah yang zalim dan banyak
hak umat Islam tidak terbela. Selain itu, terdapat banyak kekejaman yang
berlaku seperti penculikan, penyeksaan, rogol dan pembunuhan serta pelanggaran
hak asasi manusia dicabuli oleh orang – orang Siam. Pada tahun
2004, telah berlaku peristiwa pembunuhan rakyat Islam di Masjid Kerisik di
Patani dan Takbai di Narathiwat serta pada tahun 2009 di Masjid Al-Furqan tiada
pendakwaan atau pembelaan dilakukan ke atas pihak keselamatan. Bumi Patani
Darulsalam telah diberi jolokan bumi berbudaya kerana dihuni oleh warga kaum
muslimin yang berbudayakan Islam. Mereka amat bersignifikan dan unik berbeza
dengan budaya Buddha – Siam.
PENGAJIAN PONDOK DIHARAMKAN
Pengajian pondok di Patani merupakan pengajian yang amat penting.
Di situlah mereka menuntut ilmu – ilmu agama dan akademik. Institusi pondok
juga telah melahirkan ramai tokoh dan ulama – ulama besar yang terkenal di
seluruh dunia Islam antaranya ialah Syeikh Daud Al-Fatani pada tahun 1769 –
1847, Syeikh Ahmad Bin Muhammad Zain Al-Fatani pada tahun 1817 – 1908 dan
seterusnya serta ulama – ulama tersebut telah diberikan gelaran di akhir
namanya dengan gelaran Al-Fatani.
Kemuncak
kegemilangan sistem pondok di Patani Darulsalam bermula berlaku sekitar abad ke
– 19 awal abad ke – 20. Selain penyebaran agama Islam, pondok juga berperanan
sebagai pusat membina jati diri masyarakat Melayu Patani Darulsalam. Sejak
dijajah oleh Siam pada tahun 1785 sehinggalah berakhirnya Kesultanan Patani
Darulsalam pada tahun 1902, Siam telah memecahkan beberapa wilayah seperti
Patani, Narathiwat, Yala, Songkhla, Setul, Raman dan sebagainya serta
sebahagian besarnya telah ditukar nama tempatnya iaitu :
a)
Senggora –
Songkhla
b)
Teluban –
Saiburi
c)
Patani –
Pattani
d) Jala – Yala
e)
Tanjung Mas –
Tanjung Mat
f) Bukit – Phuket
g)
Legor – Nakorn
Sri Thamarat
Pada tahun 1961,
Thailand telah dipimpin oleh Perdana Menteri diktator Sarith Thanarath. Beliau
telah mengubal undang – undang yang mewajibkan semua institusi pendidikan
didaftarkan secara rasmi dan pusat – pusat pengajian pondok diharuskan
menerapkan kurikulum pengajian Siam iaitu menukarkan nama sekolah pondok
menjadi sekolah umum dan mewajibkan penggunaan bahasa Siam. Bahasa Melayu
dilarang serta tulisan Melayu berbentuk huruf Jawi juga tidak dibenarkan.
Penjajahan Siam
juga telah menempatkan guru – guru agama Buddha untuk mengajar bahasa Siam dan
ilmu – ilmu akademik di pusat pengajian pondok. Sehingga tahun 1971, sebanyak
426 pondok di negeri Melayu di Selatan Thai mendaftarkan dan menukarkan nama
pusat pengajian pondok kepada nama sekolah umum tetapi ada sesetengah pusat
pengajian pondok yang masih mempertahankan jati diri serta bertahan identiti
Islam dan Melayu. Maka pondok yang tidak berdaftar sentiasa diancam, ditekan
dan ditindas. Akhirnya pemerintah penjajahan Thailand memaksa pengurusan pusat
pengajian pondok ditutup.
Pelbagai tekanan yang telah diberikan untuk
menghapuskan pendidikan pondok sehinggalah ke hari ini. Pusat pengajian pondok
juga sering menjadikan sasaran tentera Thailand. Mereka menggeledah dan
memeriksa dengan paksa serta menuduh menyembunyikan atau melindungi para
pejuang Patani.
Selain itu, para
pendidik telah menjadi sasaran seperti ustaz dan guru – guru. Mereka telah
disenarai hitamkan oleh pemerintah penjajah Siam. Mereka dituduh sebagai
pejuang pembebasan Patani. Terdapat banyak kes besar yang telah berlaku untuk
memaksa pusat pengajian pondok ditutup. Antaranya ialah pada tahun 2006, Pondok
Jihad Witaya di daerah Jering telah ditutup. Kedua pada tahun 2007, Pondok
Islahuddin di Sebaya wilayah Senggora ditutup pada bulan Mac. Terakhir ialah
Pondok Addirasat Al-Islamiah, Sepong di walayah Narathiwat dipaksa tutup pada
bulan Jun 2007.
Peranan ulama dan
pusat pengajian pondok tidak dapat dijauhkan dalam sejarah Patani. Terdapat
beberapa tokoh ulama yang telah memainkan peranan penting dalam sistem pendidikan
Islam di Patani Darulsalam iaitu Syeikh Dawud Al-Fatani, Syeikh Ahmad
Al-Fatani, Haji Ismail bin Abdul Qadir, Bendang Daya dan sebagainya.
Berdasarkan catatan, ulama telah memainkan peranan sejak abad ke – 15 iaitu di
dalam Hikayat Patani diceritakan bahawa terdapat seorang ulama dari Pasai
bernama Syeikh Said telah mengislamkan Raja Patani yang bernama Phya Tu Nakpa.
Setelah memeluk Islam, beliau telah menukarkan nama beliau kepada Sultan Ismail
Shah Zilullah Fi Al-Alam. Turut mengikuti beliau ialah ketiga – tiga anak
beliau iaitu Muzhaffar Shah, Siti Aisyah, dan Sultan Mansor Shah. Kemudian Syeikh
Said telah dilantik menjadi ulama kerajaan dan mendapat gelaran Dato’ Seri Raja
Faqih.
Akhir penulisan
ini, pengharaman pusat pengajian pondok bukan disengajakan bahkan memang itu
tujuan penjajah Siam untuk menghapuskan penggunaan nama Islam, penggunaan huruf
Jawi serta bahasa Melayu supaya mereka dapat menghakis sedikit demi sedikit
identiti Islam dan Melayu yang terletak di Selatan Thai.
Direview oleh : Siti Hajar Harnani Bt Ishak
Diploma Pendidikan ( Pengajian Islam )
Sukarelawan Kembara Qurban@Patani 2013
No comments:
Post a Comment